Sähköinen asiointi

tiistai, heinäkuu 22, 2008 10:50 | Kategoria(t): helsinki, internet | Jätä kommentti
Avainsanat:

Petteri Järvinen irvailee Helsingin kuluttajaneuvonnan asiakaspalvelun tasoa. Kuluttajaneuvojille ei voi lähettää sähköpostia, koska ”sähköpostin lähettäminen on niin helppoa”. Petteri käsittelee teemaa tyhjentävästi, joten minulla ei ole siihen muuta lisättävää kuin pari sitaattia:

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 24.1.2003/13

1 §

Lain tarkoitus

Tämän lain tarkoituksena on lisätä asioinnin sujuvuutta ja joutuisuutta (lihavointi minun) samoin kuin tietoturvallisuutta hallinnossa, tuomioistuimissa ja muissa lainkäyttöelimissä sekä ulosotossa edistämällä sähköisten tiedonsiirtomenetelmien käyttöä.

Laissa säädetään viranomaisten ja näiden asiakkaiden oikeuksista, velvollisuuksista ja vastuista sähköisessä asioinnissa.

—–

5 §

Sähköisten asiointipalvelujen järjestäminen

Viranomaisen, jolla on tarvittavat tekniset, taloudelliset ja muut valmiudet, on niiden rajoissa tarjottava kaikille mahdollisuus lähettää ilmoittamaansa sähköiseen osoitteeseen tai määriteltyyn laitteeseen viesti asian vireille saattamiseksi tai käsittelemiseksi. Tällöin on lisäksi kaikille tarjottava mahdollisuus lähettää sähköisesti viranomaiselle sille toimitettavaksi säädettyjä tai määrättyjä ilmoituksia, sen pyytämiä selvityksiä tai muita vastaavia asiakirjoja taikka muita viestejä.

Viranomainen voi tarjota 1 momentissa tarkoitetut palvelut myös tehtävä- tai toimipaikkakohtaisesti.

Viranomaisen on pyrittävä käyttämään asiakkaan kannalta teknisesti mahdollisimman yhteensopivia ja helppokäyttöisiä laitteistoja ja ohjelmistoja. Viranomaisen on lisäksi varmistettava riittävä tietoturvallisuus asioinnissa ja viranomaisten keskinäisessä tietojenvaihdossa.

Tuossa 5 § 1 momentin alussa tosin on relatiivilause, joka vesittää koko lain: Viranomaisen, jolla on tarvittavat tekniset, taloudelliset ja muut valmiudet…Ilmeisesti Helsingin kuluttajaneuvonnalla ei näitä mahdollisuuksia sitten ole. Mielenkiintoista sinänsä, että laissa eikä missään muuallakaan ole määritelty, millaisissa olosuhteissa on katsottava olevan ”tekniset, taloudelliset ja muut valmiudet”.

Niin tai näin, noin virkamieslähtöistä asennetta en ole havainnut pitkään aikaan. Helsingin kuluttajaneuvojilla näyttää olevan noin sata vuotta vanha käsitys kansalaisen ja byrokraatin keskinäisestä suhteesta.

Advertisements

Jätä kommentti »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.
Entries ja kommentit feeds.

%d bloggers like this: