Oman käden oikeus vie rappiolle

lauantai, elokuu 9, 2008 16:59 | Kategoria(t): hölmöily, helsinki, liikenne | 4 kommenttia

Minusta autoton ydinkeskusta olisi kerrassaan mainio asia. Erityisen turhaa on mennä henkilöautolla ostoksille, sillä Helsingissä on erinomaisesti toimiva julkinen liikenne, jota käyttämällä pääsee kävelyetäisyydelle kaikista keskustan kaupoista. Autot ruuhkauttavat keskustaa ja saastuttavat ilmaa.

Asiasta päättäminen kuuluu demokraattisesti valitulle kaupunginvaltuustolle. Valmistelussa olisi toki hyvä kuulla keskustan asukkaita ja yrittäjiä. Tämä kaupunkiyhteiskunta kerta kaikkiaan toimii sillä tavalla, että eletään laillisesti tehtyjen päätösten mukaan, olivat ne sitten hyviä tai huonoja.

Jälleen kerran on sinänsä hyvän asian puolesta ryhdytty toimimaan oman käden oikeudella, laillista järjestystä uhmaten ja sitä halveksien. Tätä en voi missään tapauksessa hyväksyä. Laittomuuksiin ryhtymällä tuo rupusakki tekee – ilmeisesti ymmärtämättömyyttään – karhunpalveluksen asialle, jota väittää ajavansa. Omavaltainen kadun sulkeminen on myös isku vasten kasvoja kaikille niille kansalaisaktiiveille, jotka ovat vuosikausia laillisesti ja demokratiaa kunnioittaen toimineet autottoman keskustan puolesta.

Legitiimi kansalaisaktiivisuus ei tähän mennessä ole tuottanut toivottua tulosta, mutta vielä suuremmalla varmuudella se jää saavuttamatta laittomuuksiin turvautumalla. Demokratiaan kuuluu se, että vähemmistö noudattaa enemmistön tahtoa, vaikka olisikin sitä mieltä, että enemmistö on väärässä. Päinvastainen olisi harvainvaltaa ja oman käden oikeus on anarkiaa.

Poliisi on tässä asiassa kieltämättä hankalassa välikädessä. Sen velvollisuus olisi ilman muuta valvoa laillista järjestystä ja puuttua asiaan, kun sitä näin törkeästi rikotaan. Toisaalta ymmärrän senkin, että järjestyksen palauttaminen suurella todennäköisyydellä johtaisi mellakkaan, josta olisi ehkä enemmän haittaa kuin kadun laittomasta sulkemisesta. En haluaisi olla se poliisiesimies, joka joutuu päättämään tilaisuuden hajottamisesta tai hajottamatta jättämisestä; haukkuja tulisi molemmissa tapauksissa.

Poliisin omaksuma tarkkaileva linja on kuitenkin huono, koska se antaa sakilaisille käsityksen siitä, että heidän tekosensa olisi, jos ei nyt sallitun rajoissa, niin kuitenkin jotain sellaista, mitä yhteiskunta suvaitsee. Poliisin pitäisi tehdä riittävän selväksi, että jos pelleily ei lopu määrätytssä ajassa (eimerkiksi 10-15 minuutissa), voimakeinoja tullaan käyttämään ja vastaan pullikoivat tekevät sitä omalla vastuullaan. Heitä olisi ainakin selkeästi varotettu.

Mielenosoitusoikeus on demokratiassa korvaamattoman arvokas asia, mutta sitä on käytettävä laillisessa järjestyksessä. Tällaiset ”spontaanit” hulabaloot vahingoittavat myös niitä kansalaisia, jotka järjestävät laillisia ja organisoituja mielenosoituksia ja kansalaistapahtumia. Katujen omavaltainen tukkiminen ei ole kansalaistoimintaa kuten ei ollut tammikuinen seinien töhriminenkään.

Advertisements

4 kommenttia »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Kuvasta näkee, että kuvaus ”rupusakki” on paikallaan.
    Tämä on se joukko, joka syttyy asialle kuin asialle, kunhan saa aiheuttaa sekasortoa.
    Kuvaava on myös heidän banderollinsa ”katu kuuluu meille”. Ei siis busseille = muille ihmisille, ei henkilöautoille, ei yrittäjille jne….
    Olen kyllä samaa mieltä, että henkilöautoilua voisi rajoittaa keskustassa. Mutta miten – se onkin vaikea ratkaistava. Pitää näet muistaa myös liikuntarajoitteiset ja tavaralogistiikka jne.
    Minä en tarvitse henkilöautoa koko Helsingissä. Julkinen liikenne on erinomainen. Joskus, jos on oikein kiire, tai olen vammaisen omaisen kanssa liikkeellä, otan taxin.

  2. Realistisin tapa olisi varmaankin autotullit, joista esimerkiksi Tukholmassa ja Lontoossa on erittäin hyvät kokemukset. Ne ovat vähentäneet ruuhkia, kun samalla on panostettu julkiseen liikenteeseen. Täysin autottomia alueita voi lisäksi perustaa rajatuille alueille ydinkeskustaan. Esimerkiksi Aleksillahan liikkuvat raitiovaunujen lisäksi taksit ja ymmärtääkseni jossain määrin myös jakeluliikenne. Eikös Roballa myös ole osittain kävelykatu?

  3. Kyllä Roba on kävelykatu, ja uskon, että kaikki tykkää siitä. Aleksi voisi olla tasan samanlainen. Tavaraliikenne ja taxit pitää sallia. Ja onhan siinä ratikat. Uskoisi riittävän menopeleiksi.

  4. No tällaisia Roban ja Aleksin kaltaisia alueita keskustaan varmasti mahtuisi enemmän viihtyvyyttä lisäämään. Pitkän päälle se varmaan olisi kauppiaillekin hyödyksi, että asiakkaat pääsisivät liikkeisiin kiireettömästi ja turvallisesti. Jos näitä vielä sitten täydennetään autotulleilla, niin keskustaan mahtuu paremmin sekä jalankulkijoita että niitä, joiden on aivan pakko liikkua autolla. Siitä pakosta on mielestäni kohtuullista kantaa maksu, josta ehkä liikuntavammaiset voitaisiin kokonaan tai osittain vapauttaa. Kaupunki- ja liikennesuunnittelijoille suosittelen opintomatkoja Tukholmaan ja Lontooseen.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.
Entries ja kommentit feeds.

%d bloggers like this: