Kusessa ollaan

lauantai, marraskuu 8, 2008 19:20 | Kategoria(t): hölmöily, ruotsi | 4 kommenttia

Hätä ei lue lakia, mutta Ruotsissa junamatkustajien lienee parasta tehdä hätä käteensä. Jos liian usealle tulee matkan aikana pissahätä, saattaa juna pysähtyä. Näin ilmoitti konduktööri Borlängen ja Gävlen välillä kulkevan junan matkustajille.

Henkilökunnan mukaan pysähtymisvaaran taustalla oli junan eri toimintojen, kuten hätäjarrujen ja vessojen, kytkeminen samaan painejärjestelmään. Vessan liiallinen huuhtelu olisi saattanut laskea järjestelmän painetta niin, että jarrut olisivat automaattiset aktivoituneet, lehti kirjoittaa.

Erikoiselta kuulostava selitys pitää kyseisen reitin junaliikenteestä vastaavan Bergslagen –yhtiön edustaja Mats Gustavssonin mukaan paikkansa:
– Jos paine laskee, hätäjarrut laukeavat. Periaatteessa on mahdollista siis huuhdella hätäjarrut päälle, Gustavsson toteaa.

Uusi Suomi

Tuo junan painejärjestelmän suunnittelu kuullostaa jo sen luokan hölmöilyltä, että vaikka kyseessä on Ruotsi, loppuvat minulta sanat kesken. Matkustajille voisi ehkä tarjota lohdutusta tämä pieni renkutus:

Mainokset

4 kommenttia »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Taitaa olla ongelmallinen tuo paineensäätö jarruissa. Takavuosina meillä intercity-junissa jarrupaineet oli yhdistetty hiljentyvään vauhtiin. Ja minulle tietysti kävi kerran niin, etten päässyt Mäntyharjun asemalla vaunun ovesta ulos. Ovi ei auennut, eikä seuraavan vaunun ovi, jonne hätäpäissäni juoksin. Niinpä juna lähti puksuttamaan kohti Mikkeliä ja puolisko seisoi asemalaiturilla ihmetellen, että nukkuuko se eukko, kun ei ulos tule.

    Silloin oli jo kännykkäaika, joten soitto vaan puoliskolle, että kaasua pohjaan ja aja perässä Mikkeliin, jossa kukaties ovet olis paremmalla tuulella.

    Sain kahvit VR:n piikkiin ja selityksen, että koska jarrut on kytketty hidastuvaan vauhtiin ja Kouvolan-Mäntyharjun välillä oli ollut extrahidastus, niin ovet ei enää auenneetkaan Mäntyharjulla, koska olivat olleet pöhelikössä jo auki säädetyn kertoimen mukaan.

    Enää en ole tällaista havainnut, joten ilmeisesti systeemejä on korjattu.

  2. 1980-luvulta muistan, että Tukholman lähilinjoille oli Italiasta tilattu vaunuja, jotka menivät jäihin 10 pakkasasteen lämpötilassa, joka ei Tukholman seudulla ole aivan harvinainen. Siinä sitten ihmeteltiin, kun vaununaluset olivat umpijäässä ja junat seisoivat.

  3. Liekö rautatielaitoksessa jotain universaalia sekopäisyyttä. Joka tapauksessa se oudosti lohduttaa, että muuallakin kuin Suomessa paikallinen VR osoittaa jonkinlaisia sekoilemisen merkkejä.

  4. Varmaan sitäkin, mutta tässä tapauksessa en osaa sanoa, kuinka paljon on tekemistä rautateille tyypillisen töppäämisen kanssa. Tulee ottaa huomioon, että puhumme Ruotsista. En viitsi tätä sen kummemmin täsmentää, ettei kukaan saa päähänsä syyttää kiihotuksesta kansanryhmää vastaan tai vieraan valtion kanssa suhteiden vahingoittamisesta.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.
Entries ja kommentit feeds.

%d bloggers like this: